')

 

Fraktfritt för varubrev. Leverans 1-3 dagar. Vi informerar vid leveransproblem.

 

Oliver och hälsa

Olivträdet har en lång historia. Man har kunnat spåra det 40000 år tillbaka i tiden men de tidigaste beläggen för odling av trädet finns från Egypten, cirka 8000 år f Kr. Till en början var det frukterna man använde sig av men så småningom var det den pressade oljan som blev viktig. Den användes som mat och i matlagning, eller som tvättmedel, bränsle, ingrediens i medicin och parfym. Oljan har också använts i sakralt syfte, speciellt inom katolska kyrkan.

Olivträdet kan bli mycket gammalt, vilket är en av orsakerna till att både trädet och dess frukter omgärdats av många föreställningar och myter. Idag håller vi på att ”återupptäcka” oliven och den olja som pressas ur den. Från att ha varit en exotisk art i våra nordliga trakter, är olivträdets produkter idag eftertraktade. Inte minst därför att oliven och dess olja har visat sig vara en viktig ingrediens i världens nyttigaste kost, den så kallade medelhavskosten.

Vad är det då som gör olivoljan så nyttig och bra i jämförelse med andra oljor?

  • Olivoljan sänker blodfetter. Det goda kolesterolet (HDL) höjs, samtidigt som det dåliga kolesterolet (LDL) sänks.
  • Risken för hjärt-kärlsjukdomar minskar. Olivoljans enkelomättade fett i kombination med polyfenoler ligger bakom den här effekten. Polyfenoler är organiska färgämnen med stark antioxidant verkan som återfinns i frukter, bär, grönsaker, kryddor, kakao. De har skyddande och antiinflammatoriska egenskaper.
  • Olivoljan är inflammationsdämpande. Många personer med kroniska inflammationer upplever en förbättring då de konsumerar olivolja.
  • Polyfenoler dämpar också cellernas åldrande, vilket gör att man håller sig frisk längre.
  • Olivoljan ger mindre risk att drabbas av olika former av cancer, så som tarmcancer, bröstcancer, prostatacancer och livmodercancer.
  • Olivoljan kan också göra det lättare att gå ner i vikt. Det gör den genom att öka förbränningen men också genom att öka mättnadskänslan.

Hur mycket olivolja per dag bör man konsumera? Två matskedar räcker och oljan ska inte upphettas. Ät den till exempel med sallad eller ringla över pastan. Välj gärna olivolja av typ ”Extra virgin” eftersom den är kallpressad och därför garanterat har flest av de nyttiga egenskaperna bevarade.

Det finns ett otal olika sorters olivolja i handeln. Vilken man väljer spelar ingen roll, de billiga och de dyrare innehåller samma nyttiga ämnen!

Ät och njut!

0 kommentarer

Ingen har kommenterat detta inlägg ännu. Bli den första att kommentera!

Drift & produktion: Wikinggruppen

Produkten har blivit tillagd i varukorgen

Gå till kassanFortsätt handla
Produkter
Handla
Information