Fraktfritt för varubrev. Leverans 1-3 dagar. Vi informerar vid leveransproblem.

 

Tre bra saker

J Bryan Sexton förestår patientsäkerhetsenheten vid Duke University Health System, Durham, NC i USA. Han har utvecklat en metod som presenterats av Martin Seligman, känd psykolog i USA och som har kallts för den positiva psykologins fader.

Sexton har utfört en rad studier i mindre skala, som bekräftar att ”Tre bra saker” är en metod som minskar risken för utbrändhet, numera oftare kallat utmattningssyndrom, med ungefär 20 procent. Sexton menar att utbrändhet kan likställas med en reducerad förmåga att uppleva positiva känslor.  Studien håller nu på att utföras i större skala, för att man ska kunna få mer tillförlitliga resultat.

I en video på Youtube beskriver Sexton i korthet vad ”Tre bra saker” innebär (https://www.youtube.com/watch?v=57ru-P7EuMw). Utgångspunkten är det psykologiska fenomen som innebär, att det är mycket svårare att komma ihåg bra saker som hänt under dagen, än att komma ihåg de dåliga (”The negative screams at you but the positive only whispers”).

I korthet går metoden ”Tre bra saker” ut på att man vid slutet av dagen tänker igenom dagens händelser och aktivt försöker att minnas 3 bra saker som hänt och vilken roll man själv hade i förverkligandet av dem. Det är viktigt att registrera de bra sakerna genom att skriva ner dem på ett papper.

Därefter ska man associera var och en av de tre bra sakerna med något av följande positivt laddade ord: Nöje, Förundran, Tacksamhet, Inspiration, Intresse, Glädje, Hopp, Kärlek, Stolthet och Lugn. Om jag till exempel skriver ner den positiva upplevelsen av en lång promenad i naturen, då slagits av allt det vackra, så kan jag kanske länka det till ”Förundran”, eller till ”Tacksamhet”. Skriver jag ner ett besök hos mina barnbarn, så kanske det mest passar ihop med ordet ”Glädje”.

Den här övningen ska pågå under 2 veckor, åtminstone en gång om året. Redan efter 2 veckor märker man att koncentrationen börjar vända sig från de negativa upplevelserna, till det som är positivt och välgörande.

Enligt de studier man har gjort. Ger metoden resultat i form av mindre utbrändhet och depression, mer glädje, en förbättrad livsbalans och en bättre sömn.

Det låter nästan för bra för att vara sant! Å andra sidan är ”Tre bra saker” en så enkel metod, att man inte riskerar något om man på försök provar den. Om inte annat en nyttig övning, då man kanske inser att det mitt i den tunga och grå hösten, ändå händer en hel del positiva saker!

0 kommentarer

Ingen har kommenterat detta inlägg ännu. Bli den första att kommentera!

Drift & produktion: Wikinggruppen

Produkten har blivit tillagd i varukorgen

Gå till kassanFortsätt handla
Produkter
Handla
Information