Fraktfritt för varubrev. Leverans 1-3 dagar. Vi informerar vid leveransproblem.

 

Vinnardieten

 

Gårdagens kväll avslutades med att titta på sista avsnittet av ”Bästa Dieten”. Jag har inte hunnit med att se några av de övriga delarna men var nu nyfiken på vilken diet som egentligen var bäst. Nog hade jag min favorit men ville ha svart på vitt.

Upplevelsen hos deltagarna av att leva en månad med en diet som man själv inte har valt var väldigt blandad. Det är inte lätt att till exempel anta en vegans alla vardagliga utmaningar, om man själv inte upplever någon speciell bakomliggande motivation att acceptera konceptet. Något som nästan alla deltagare hade i sikte, var att man skulle minska i vikt, vilket inte är huvudidén i alla dieter.

Rigorösa mätningar av två experter visade på tydliga förbättringar på flera områden för de flesta av deltagarna. Ändå var det en diet som stack ut, nämligen 5:2-dieten. Den innebär i korthet att man äter vad man vill och hur man vill i fem dagar, medan man fastar de övriga resterande två dagarna. De två deltagarna som hade praktiserat 5:2 under en hel månad, var överväldigande positiva. Det som dessutom var anmärkningsvärt, var att de båda två hade kunnat förbättra merparten av sina värden.

5:2 var min förhandstippade favorit. Jag har aldrig själv praktiserat 5:2 och kan därför inte uttala mig om hur det är att följa den och hur resultatet verkar. Däremot har jag praktiserat fasta på olika sätt och har enbart positiva erfarenheter av den formen. En annan variant av faste-diet är 5-55 eller FMD (Fast Mimicking Diet eller ”Fastehärmande diet”), som liksom 5:2 är väl underbyggd av vetenskaplig forskning. Då lever man på en diet som kroppen uppfattar som fasta(proteinfattig) i 5 dagar, dessemellan äter man normalt. Förutom att fastedieten har en positiv inverkan på vikt och bukomfång, så får den även gynnsamma medicinska effekter.

Vi lever i ett samhälle som är väldigt matfixerat. Vår ekonomiska status tillåter oss också att både vara selektiva och slösaktiga. Och visst är det härligt att samlas omkring god mat, att få pröva nya smaker och aromer och att komponera på spännande sätt. Själv tycker jag det är jätteroligt att få vara kreativ i köket. Tyvärr har överflödssamhället också en baksida när det gäller negativa hälsoeffekter. Den obegränsade tillgången till mat innebär en frestelse, både att äta för mycket och att äta fel. Något som givetvis bäddar för välfärdssjukdomarna.

Där kan en diet som 5:2 eller 5:55 hjälpa oss att släppa fokus på maten, samtidigt som avbrottet leder oss in på ett hälsosammare spår. Att leva på ”svältgränsen” några dagar känns inte alls behagligt i början. Huvudvärk, knorrande mage och ibland kroppslig svaghet kan vara ett fenomen de första dagarna. Ska man praktisera 5:55 är det därför bra att göra det på jobbet, så att tankarna inte hela tiden finns på den där goda maten som man längtar efter!

Däremot så ger fastan en underbar känsla på lång sikt. Och förmodligen är det den nyttigaste och säkraste dieten för att uppnå varaktiga hälsoeffekter!

0 kommentarer

Ingen har kommenterat detta inlägg ännu. Bli den första att kommentera!

Drift & produktion: Wikinggruppen

Produkten har blivit tillagd i varukorgen

Gå till kassanFortsätt handla
Produkter
Handla
Information