')

 

Fraktfritt för varubrev. Leverans 1-3 dagar. Vi informerar vid leveransproblem.

 

Har du gjort matvanekollen?

                                                                         Bild från Facebooksidan "Nyckelhålet" (https://www.facebook.com/nyckelhalet.se?fref=ts)

Förra veckan ägnade jag en del av min tid åt att registrera mitt näringsintag. Det ingick som examinatiponsuppgift i kursen i Folkhälsa som jag följer just nu. För mig var det en spännande resa med nya upptäckter. Jag tänker inte (i alla fall inte i den här bloggen) fördjupa mig i resultatet av den registreringen. Det som uppgiften däremot har lärt mig, är att det lönar sig att kika på paketens och burkarnas baksida. Ni kanske redan är duktiga på det men själv har jag inte varit så noga med att kolla uppgifter på Fett, Kolhydrater och protein, samt hur de förhåller sig till varandra. De här makronäringsämnena är våra viktigaste energikällor och i en väl balanserad kost är energiinnehållet utslaget på en dag också väl balanserat. Fettintaget bör ligga på 25-40 E% (energiprocent), intaget av kolhydrater bör ligga i intervallet 45-60E% och protein 15-20E%. Dessutom lärde jag mig att studera vilka typer av fetter som maten bestod av. Mättade fettsyror, speciellt de som kommer från djurriket ska man försöka använda restriktivt, medan cis-fleromättade och cis-enkelomättade fettsyrorna till och med kan anses som nyttiga. De finns till exempel i fisk, rapsolja, olivolja och nötter. Transfetter, som ofta ackompanjerar de mättade fetterna bör man också undvika. Om du vill veta lite mer om vad din mat innehåller, så rekommenderar jag Livsmedelsverkets livsmedelsdatabas.

Ett annat användbart instrument som vi fick lära oss att använda, var Matvanekollen. Det är ett enkelt test som man kan göra på ett par minuter, för att sedan läsa av vilka matvanor man har. Snabbt får du sedan ett betyg och en utvärdering på dina matvanor. Det kan bli en tankeställare som också ger anvisning om vilka korrigeringar man skulle kunna göra för att leva ett sundare liv. 

2005 publicerades de 5 svenska kostråden. De råden har senare uppdaterats med tio nya råd. Du kan läsa om dem på Livsmedelsverkets hemsida : http://nutritionsfakta.se/2016/06/10/livsmedelsverkets-nya-kostrad-gronare-mat-for-halsan-och-miljon/. Sammantaget kan man säga att man ska äta mycket frukt, grönsaker, fullkorn, fisk, vegetabiliska oljor samt magra mjölkprodukter. Däremot bör man undvika för mycket godis, läsk, vitt mjöl, rött kött och charkprodukter samt mat med för hög salthalt. Att röra på sig regelbundet är också viktigt. 

"Ett viktigt budskap är att även små förbättringar av ohälsosamma matvanor leder till hälsovinster. Det gäller både matvanor och fysisk aktivitet." (Åsa Brugård Konde, nutritionist, Livsmedelsverket Uppsala). 

 

0 kommentarer

Ingen har kommenterat detta inlägg ännu. Bli den första att kommentera!

Drift & produktion: Wikinggruppen

Produkten har blivit tillagd i varukorgen

Gå till kassanFortsätt handla
Produkter
Handla
Information