')

 

Fraktfritt för varubrev. Leverans 1-3 dagar. Vi informerar vid leveransproblem.

 

Fem dagar med fastehärmande kost

Efter ett långt (sommar-)uppehåll återupptas nu bloggen igen. Som förut kommer jag att förmedla upplevelser eller tankar som just nu känns viktiga och aktuella. 

Jag har tidigare skrivit en del om hälsovinster med att äta rätt och att röra på sig. Det kan praktiseras på en mängd olika sätt. Nästan varje dag, får vi genom media olika förslag på nya metoder men också nya rön som styrker värdet av vår egen medverkan i rätt riktning. 

Valter Longo är en amerikansk professor som sedan ett antal år förespråkar fastehärmande perioder (FMD, Fast mimicking diet). Grundidén är alltså att man äter en kost som kroppen uppfattar som fasta. Den är däremot inte så svår att uthärda som vanlig fasta, eftersom det är tillåtet att äta. Metoden innebär i korthet att man under 5 dagar äter en kost med ett lågt innehåll av kalorier. Inget uppseendeväckande i sig. Det som däremot skiljer metoden från de flesta andra, är det låga proteininnehållet i kosten. Det finns enligt studier belägg för att en "torka" när det gäller proteiner under en begränsad period, genererar en förnyelse av kroppens proteiner. Dessutom har en femdagarsfasta en positiv inverkan på kroppens hälsa i andra avseenden. Man brukar också kalla metoden 5:55, eftersom rekommendationen är att man upprepar femdagarsfastan varannan månad.

Jag har själv praktiserat 5:55 två gånger tidigare och har upplevt det som en skön kur. Idag inleder jag min tredje FMD. Jag tänkte låta er följa med på den resan, dag för dag. 

Man kan beställa ett färdigt paket om man så önskar från FemDagar.se. Ett roligare och godare sätt att ta sig igenom de fem dagarna, är att ladda hem receptboken via nätet (gratis). Där finns både tips på frukost, lunch och middag. Regeln är att man ska äta högst 1100 kalorier dag 1 och sedan endast 750 kalorier dag 2-5. Sedan kan man fördela kaloriintaget hur man vill över dagen. Under tidigare fasteperioder har jag valt att hoppa över frukost, eftersom jag då har jobbat. Nu är jag hemma och väljer då att fördela frukostmåltiden på två tillfällen. Vid tidigare tillfällen gjorde jag ett storkok av en indisk DAAL-måltid (finns i receptboken) och portionerade dagsransoner för flera dagar. På kvällen avnjöts en god vickning med grillade rotfrukter.

Eftersom jag är hemma den här veckan, kommer jag att lägga ner lite mer tid på matlagningen. Den här morgonen har jag lagat till en god granola av rostade havregryn, pudrat med kanel och vaniljpulver, samt blandat med en tesked honung och kokosflakes. Den äter jag tillsammans med kokos-mandelmjölk. Granolan, som jag ämnar göra varje dag, delas upp på frukost och lunch. Som tur är för mig, har man tillåtelse att dricka kaffe men det är naturligtvis ingen nackdel att låta bli! Jag tar dock en rejäl mugg på morgonen efter granolan.

Till kvällen gjorde jag en ”Crazy pizza”, med en härlig tomatblandning och rostade färska champinjoner ovanpå varma Tortillabröd. Den här första dagen fick jag dessutom lägga till sötmandel för att komma upp i ett litet högre kaloriintag.

På grund av vikten av att begränsa antalet kalorier och ha en rätt balans gällande näringsämnena, så måste man ha tillgång till en hushållsvåg.

Hur gick då den första dagen? Som vanligt innebar den inga större problem. Hungern brukar bli mer påtaglig från och med dag 2. Vi får se vad som händer!

0 kommentarer

Ingen har kommenterat detta inlägg ännu. Bli den första att kommentera!

Drift & produktion: Wikinggruppen

Produkten har blivit tillagd i varukorgen

Gå till kassanFortsätt handla
Produkter
Handla
Information