Köp- och leveransvillkor

Följande köpvillkor gäller för distanshandel på Fairandwell.se.

 

Köpvillkor

1. Allmänt

Fairandwell står för en ansvarsfull näthandel där trovärdigheten är viktig.

2. Avbeställning

Du kan avbeställa leveransen fram till dess att den har påbörjats. Du kan göra detta genom att maila info@fairandwell.se. Efter det att leveransen av beställningen påbörjats kan du inte avbeställa leveransen.

3. Information och rådgivning

3.1 Rådgivning om dina varor

Om du har funderingar och vill ha ytterligare information om det du beställer, så kan du ställa din fråga via kontaktformuläret. Vi kommer att besvara så snart som möjligt via mail, eller genom telefonsamtal om det är nödvändigt.

3.2 Produkt- och prisinformation

De produktbilder som finns på fairandwell.se är endast exempel och det är inte säkert att dessa motsvarar varans faktiska utseende. PLUSupport tar inte ansvar för eventuella felskrivningar i produktinformation och priser och förbehåller sig rätten att när som helst korrigera sådan information.

4. Pris och betalning

Prissättning av din beställning görs vid beställningstidpunkten. Alla priser uppdateras regelbundet. Priser anges i svenska kronor inklusive moms

Vi använder oss av KLARNA betalsystem, enligt de villkor som KLARNA anger vid betalningstillfället.

Avgifter och dröjsmålsränta m.m. för faktura

Kreditgivaren har rätt att ta ut ersättning för skriftlig betalningspåminnelse, kravbrev och övriga ersättningar enligt inkassolagen (1974:182) och lag (1981:739), om ersättning för inkassokostnader m.m. Kredittagaren ska även ersätta kreditgivarens kostnader och arbete m.m. för att bevaka och driva in kreditgivarens fordringar på kredittagaren för mer omfattande förhandling för biläggande av tvistefråga rörande en fordran.

Om betalning inte fullgörs i tid, ska kredittagaren betala dröjsmålsränta på förfallet belopp till dess betalning sker. Dröjsmålsränta utgår i enlighet med 6 § räntelagen (1975:635).

5. Säkra betallösningar

- Klarna Checkout

Efter identifiering och riskbedömning visar Klarna Checkout de betalningsalternativ som kan erbjudas dig. Vilket betalningsalternativ du än väljer så är Klarna eller någon av Klarnas samarbetspartners den som hanterar betalningstransaktionen medan själva köpet av varan görs direkt i butiken. Produkt- eller tjänstespecifika frågor ska därför riktas direkt till butiken.

- Klarna Faktura

När du betalar via Klarna faktura handlar du tryggt och enkelt. Du behöver aldrig uppge dina kortuppgifter, och betalar alltid efter att du fått hem dina varor.

  • Få alltid hem varan innan du betalar
  • Betalningstid - alltid 14 dagar
  • Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
  • Alltid 14 dagars ångerrätt i enlighet med distans- och hemförsäljningslagen*
  • Ladda ner dina fakturor från klarna.se
  • Möjlighet till delbetalning

Om betalningen uteblir tillkommer en påminnelseavgift om 50,00 kr samt dröjsmålsränta om 26.00 %. Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Då kommer du få en kopia på kreditupplysningen per post. Personuppgifter hanteras i enlighet med gällande lagstiftning. Klarna behandlar personuppgifter i syfte att utföra kundanalys, identifikation, kreditkontroll och marknadsföring. Personnummer används som kundnummer i kundhanteringssyfte.

* Gäller ej för alla varor och tjänster, t ex. flygresor, evenemang, läkemedel och specialtillverkade varor.

- Klarna Konto

Betalsättet för dig som själv vill välja hur mycket du betalar varje månad. Men Klarna konto är mer än så. Förutom att du alltid får hem dina varor innan du betalar, samlar du alla dina köp på ett konto. Detta gäller även om du har handlat i flera olika butiker via Klarna konto. Det betyder en enda faktura, oavsett antalet köp.

  • Få alltid hem varan innan du betalar
  • Betala från 50 kr/mån eller 1/24 av totalbeloppet
  • Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
  • Alla dina köp samlas på ett konto och på en faktura
  • Handla nu - betala i slutet av nästkommande månad
  • En aviavgift om 29 kr, oavsett antalet köp
  • Du kan när som helst betala hela beloppet på en gång

Vid ett köp om 10000 kr med Klarna Konto basvillkor är uppläggningsavgiften 0 kr. Den gällande årsräntan är 19,90 % vilket motsvarar en effektiv ränta om 29,22 %. Kreditköpspriset är 11458 kr. Antalet delbetalningar är 12 stycken och varje delbelopp är 955 kr. Exemplet förutsätter att avbetalning sker under ett års tid.

Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du kommer då få en kopia på kreditupplysningen per post.

Läs mer: Allmänna villkor

Läs mer: Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation 

6. Leverans och kostnader

6.1 Allmänt

En beställning av lagerförda varor som kommer in till Fairandwell.se en vardag skickas normalt följande vardag.

Om din beställning ej finns i lager, får du meddelande om detta, samt om varan finns tillgänglig.

I de fall leveranstiden riskerar bli längre än normalt, kontaktar vi dig per telefon eller e-post. Du har då rätt att häva köpet utan kostnad om du inte accepterar föreslagen leveranstid. Leverans kan endast ske till adresser i Sverige.

6.2 Leveransalternativ och kostnader

Frakt för varor debiteras kunden. Normalt så hämtar vi den billigaste frakten för just den ordern.

6.3 Leveransförseningar

Fairandwell meddelar dig om eventuella leveransförseningar via telefonsamtal eller e-post och ny leveranstid bestäms. Vår skyldighet att informera om leveransförseningar är uppfyllt om vi kontaktat dig på de kontaktuppgifter du senast registrerat i vår e-handelstjänst. Du ansvarar för att de adress- och telefonuppgifter som är registrerade är korrekta och uppdaterade. Du har rätt att häva köpet utan kostnad om du inte accepterar ny föreslagen leveranstid. 

6.4 Transportrisken

Fairandwell står för transportrisken, d.v.s. risken att varan skadas eller kommer bort under transport till den angivna leveransadressen. Skadad vara ska returneras. Du som kund står för transportrisken vid eventuell retur.

7. Återbetalning

Vid hävning av köp/reklamation har du rätt att få tillbaka pengarna inom trettio dagar från det att Fairandwell tagit emot meddelandet. Du kommer att få pengarna tillbaka genom samma betalningsmetod som du använde vid betalningen.

8. Ångerrätt

För varor har du ångerrätt enligt Distansavtalslagen. Ångerrätten innebär att varor kan bytas eller återköpas inom fjorton dagar räknat ifrån den dagen då varan mottagits. Var dock uppmärksam på att om du hanterar varan i större utsträckning än vad som varit nödvändigt kan du bli skyldig att ersätta Fairandwell för en eventuell värdeminskning om du väljer att ångra köpet. Förpackningar med hygienartiklar får inte öppnas för att du ska behålla din ångerrätt.

Om du som kund vill åberopa din ångerrätt ska du meddela oss detta inom 14 dagar från det att du mottagit produkten. Kontakta oss alternativt använd Konsumentverkets standarsformulär för ångerrätt. Du ska skicka returen per post. Kontakta då alltid oss via kontaktformulär före retur.

Om du utnyttjar din ångerrätt kommer Fairandwell att återbetala din betalning inom 14 dagar från det vi mottog ditt meddelande om ånger. Vi kan dock hålla inne betalningen till dess att vi mottagit varorna i retur. 

Du betalar själv returfrakten. För återbetalning - ange ditt postgiro-, bankgiro-, personkonto- eller bankkontonummer.

9. Om du inte hämtar ut din beställning

Levererade beställningar ligger kvar två veckor på Postens utlämningsställe. Observera att du måste hämta ut din beställning även om du vill använda din ångerrätt enligt punkten 8, det räcker inte att bara låta paketet ligga kvar. 

10. Reklamation

Om en vara avviker från den beskrivning av varan som Fairandwell har givit, kan varan reklameras. Endast ursprungliga fel omfattas av reklamationsrätten, reklamationsrätten omfattar t ex inte fel orsakade av normalt slitage. Reklamation till Fairandwell ska göras inom skälig tid efter det att felet upptäckts, (skälig tid anses alltid vara två månader). Fairandwell förbehåller sig rätten att i första hand avhjälpa felet, i andra hand omleverans av varan och i sista hand återköp. Eventuell återbetalning vid reklamation kommer att ske utan onödigt dröjsmål så snart en reklamation är godkänd.

Om din leverans är felaktig, skadad eller ofullständig ska du genast göra en reklamation via kontaktformulär på Fairandwell. 

Fairandwell följer Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer och svensk lag vid en eventuell tvist. För frågor kring innebörden av ovanstående eller tillvägagångssätt vid ångerrätt, reklamationer, transportskador eller annat, kontakta oss via vår hemsida.

11. Säkerhet

Fairandwell använder krypteringstekniken SSL (Secure Socket Layer) för att kryptera personlig information, adress och kontokortsnummer. Med SSL kan information sändas säkert på Internet och ingen obehörig kan läsa informationen. 

12. Personuppgifter

Fairandwell behandlar personuppgifter  i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR).

13. Ändring av allmänna villkor

Fairandwell kan närsomhelst ändra villkoren i dessa allmänna villkor. De villkor som gäller vid köptillfället ska tillämpas på köpet.

14. Force Majeure

Fairandwell är inte ansvarig för försenad prestation orsakad av omständighet utanför vår rimliga kontroll och är i så fall berättigad till tilläggstid för uppfyllelse av sina åtaganden. Exempel på omständighet är - utan att utgöra fullständig förteckning - strejk, terroristdåd, krig, leverantörs-, transport- eller produktionsstörningar, valutakursförändringar, myndighetsåtgärd, lagstiftning eller naturkatastrof.

Om sådan omständighet varar mer än två månader, äger vardera parten rätt att säga upp avtalet utan den andra har rätt att erhålla eller skyldighet att utge ersättning.

15. Kontakta oss

Vårt kontaktformulär innebär att du kan framföra dina åsikter eller framföra frågor med begäran om information. Vi besvarar dig så snart som möjligt
 

Drift & produktion: Wikinggruppen

Produkten har blivit tillagd i varukorgen

Gå till kassanFortsätt handla
Produkter
Handla
Information